Typ av innehåll

https://aurorainnovation.com//data/wordpress/htdocs/wp-content/uploads/2021/02/vaccinweb.png

Vikten av telefonitjänst för att hantera efterfrågan av covid-vaccinationstider

2021-04-12

by Louise Wahlström

Idag är 15 av 21 svenska regioner kunder till Aurora Innovation och vi har sedan början av året varit i kontakt med alla för att erbjuda vår hjälp. Hos 13 av dem har vi satt upp olika lösningar för att hantera vaccinationsbokning och det ökade trycket från medborgare som kontaktar hälso- och sjukvården. Från 1 mars till 9 april bevarades över 200 000 samtal i de olika covid-vaccinationsköer som satts upp.

Den senaste veckan har det uppmärksammats i media att flera regioner inte har haft en uttalad strategi för att hantera vaccinationsbokningar via telefonin. I vissa regioner har det inneburit att tillgängliga vaccinationstider inte blivit bokade.

På Aurora Innovation, välkomnar vi fler kontaktvägar för patienter och medborgare att nå hälso- och sjukvården. Därför har Aurora teleQ utvecklats från att vara ett rent telefonisystem till en mer komplex lösning som idag hjälper hälso- och sjukvården att erbjuda en mängd olika kanaler för patientkontakt. Men vi vet att telefonin fortfarande är det vanligaste sättet att kontakta vården. Framförallt i äldre åldersgrupper, vilket är de grupper som vaccineras i de första faserna i den svenska vaccinationsstrategin.

Våra kunder har tagit sig an problematiken på olika sätt. Men det vanligaste är att de satt upp en egen ingång till vaccinationskön. Antingen via ett särskilt telefonnummer som leder till en central kö där alla samlas i listan – eller genom att medborgaren ringer till sin vårdcentral och får göra knappval för att komma till vaccinationskön för just den vårdcentralen.

– Hos några av våra kunder möts invånaren av en telefonist som besvarar samtalet och placerar medborgaren i kön. Men i de flesta fall fungerar det bra att mötas av ett inspelat meddelande som ger den information som behövs, säger Linda Barthelsson, Solution Manager på Aurora Innovation.

En fördel med att hantera vaccinationskön i Aurora teleQ är att en medborgare som ringt och placerats i kö, kan ringa flera gånger utan att det hanteras som en ny kontakt. Den möts istället av ett meddelande som bekräftar att den fortfarande har kvar sin plats i kön.

Har du en fråga?

Om du har en allmän fråga, använd formuläret till höger. Om din fråga är relaterad till försäljning, partners eller support, använd detta formulär